Twitter

Bergelojak nya gejala ke-Futuran

Friday, February 29, 2008 , Posted by ummu_abdullah at 2/29/2008 10:54:00 AM

"Barangsiapa yang langkah permulaannya telah dicemari dengan niat-niat yang tidak bersih maka dia tidak akan sanggup untuk terus berada di dalam jalan dakwah ini..." -Muhammad Ahmad ar-Rasyid.

"Wahai orang-orang yang beriman barangsiapa yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang mereka mencintai Allah dan Allah pun mencintai mereka... yang berlaku lemah lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas terhadap orang kafir..."

Akhwat fillah rahimakumullah,
Allah juga berfirman:

"Kalaulah yang kamu serukan kepada mereka itu perjalanan yang dekat dan mudah tentulah mereka telah mengikuti kamu, akan tetapi perjalanan itu adalah perjalanan yang amat jauh dan amat susah untuk dilalui..." (at-taubah:42)


Ukhti,

Fathi Yakan pernah mengatakan bahawa semakin jauh kita berjalan di dalam rombongan kafilah dakwah ini, maka semakin besarlah peluang untuk kita tergelincir darinya. Bayangkanlah suatu perjalanan yang panjang, merempuh hutan yang tebal, semak samun, sungai-sungai, padang pasir yang terik, mendaki gunung-ganang dan menyusuri lembah-lembah. Adakah semakin jauh kita berjalan kita semakin bertenaga?

Ukhti,

Renungi ayat Allah tadi, sikap seorang yang menyusuri perjalanan ini adalah bersikap lemah-lembut dan berkasih-sayang sesama mereka. Abbas as-Sissi pernah mengingatkan kita bahawa setiap orang mempunyai latar belakang yang berbeza, ideologi dan fahaman yang tak terduga, masalah yang beragam aneka, bahkan bahasa yang bermacam-macam bunyinya. akan tetapi bahasa kasih sayang adalah bahasa yang universal, difahami dan disenangi oleh semua manusia.

"Muhammad Rasulullah dan orang-orang yang bersamanya bersikap keras terhadap orang kafir dan bersikap lemah-lembut(berkasih-sayang) sesama mereka..." (al-fath:29)

Cuba antunna jawab soalan ini, Suatu rombongan kafilah yang merentasi perbagai rintangan yang amat melelahkan tadi, sedangkan diantara mereka tiada sebarang perasaan kasih-sayang dan sikap lemah lembut, apakah ada lagi sebarang peluang untuk mereka berjaya?

Currently have 1 Komen:

  1. This comment has been removed by the author.

Leave a Reply

Post a Comment