Twitter

Yakinlah!

Friday, March 13, 2009 , Posted by ummu_abdullah at 3/13/2009 01:20:00 AM


(2:207) orang-orang yang beriman mempunyai satu matlamat yang agung dalam jiwa dan diri mereka. Mereka mengimpikan satu ganjaran yang besar sepertimana yang diimpikan para sahabat ketika bermandi darah mempertahankan Islam tanpa Ragu. Itulah Redha Allah yang menumbuhkan kecintaan dalam diri kita terhadap jalan Allah yang dijanjikan sukar lagi mendaki.


Air mata, darah, keringat, cukuplah itu menjadi tanda para sahabat berjuang bermati-matian mempertahankan deenullah. Memperjuangkan yang haq tanpa rasa gentar dan alpa. Dengan kesungguhan itu, kita menerima Islam dengan dada yang sempit, ragu, gentar, malah terkadang hadirnya rasa ingin menolak untuk memperjuangkan Islam. Kerana susah, payah, perit dan meyesakkan dada, maka kita mengambil langkah kotor meninggalkan perjuangan yang mulia.


Maka inikah sikap para pejuang Islam? Ingin memartabatkan Islam dengan keselesaan, pangkat dan jawatan yang membanggakan, kedudukan yang dihormati namun semuanya tanpa kekuatan yang membaja di hati.


Para missionary Christian pernah mengeluarkan satu seruan buat para pendakwah mereka yang berbunyi “jangan pernah memikir kehidupan serba lengkap di dunia ini untuk membawa ajaran al-masih, sebaliknya bersedialah utk kehidupan yang serba kurang.”


Namun kita masih leka dengan keselesaan yang kita perolehi. Dimana rasa syukur? Di mana rasa hormat pada agama ini? Moga iman yang tebal yang membaja di hati dapat merungkai setiap persoalan ini… Wallahua’lam.

Currently have 0 Komen:

Leave a Reply

Post a Comment